6:39 PTG

...SENANDUNG AL-FATIHAH...



Bismillah walhamdulillah...

Allah...

KepadaNYA sahaja kita menyembah..

KepadaNYA sahaja kita memohon pertolongan..

Dan DIAlah..

Yang menguasai hari pembalasan..

Yang berkuasa untuk menunjukkan hamba-hambaNYA jalan yg lurus..

Yang akan memberikan nikmat kepada sesiapa sahaja yg dikehendakiNYA..

Dengan sifatnya yg Maha PENGASIH dan PENYAYANG...

Hayati dan fahami.....[Senandung al-Fatihah]..


Wassalam,
nikza@zahrahdetigris
~~http://Zahrahdetigris.blogspot.com~~

1:08 PG

...SESEKALI...



Bismillah walhamdulillah..

Sejak dua tiga hari ini, perasaan resah dan gelisah mula meracuni hati.

Nafas dirasakan tersekat-sekat..Sakit rasanya..

Apa yg saya fikirkan pd saat ini, sy perlu memotivasikan diri selain dari melakukan perkara-perkara yg mendekatkan diri kepada Allah supaya jiwa dan fikiran menjadi tenang..

Kadang-kadang, lagu juga mampu membuatkan diri saya termotivasi...Apa yg penting, memahami mesej lagu yg ingin disampaikan..

Jom sama-sama hayati lagu ini [sesekali diuji]..




Apa jua bala bencana singgah menerpa
Menguji jauh mananya sabar kita
Mungkin selama ini kita terlupa

Kita terlalu leka dengan nikmat kurniaanNya
Maka diberi sedikit ujian
Menguji tahap keimanan dijiwa

Bila kesusahan
Terasa hidup terlalu payah
Berbagai persoalan menerjah
Baru minta petunjuk hidayah

Usah berputus asa
Kerana ada rahmat disebaliknya
Yang tidak kita ketahui
Dalam hidup ini
Teruslah berdoa

Pada Allah Pengasih…Pemurah dan Penyayang

Kita terlalu leka dengan nikmat…kurniaanNya
Maka diberi sedikit ujian
Menguji tahap keimanan dijiwa..



Dan janganlah kamu merasa lemah, 
dan jangan pula kamu bersedih hati,  
kerana kamu paling tinggi darjatnya,  
jika kamu orang yang beriman.. 
Al-Imran: 139


Wassalam,
nikza@zahrahdetigris..
~~http://Zahrahdetigris.blogspot.com~~

2:55 PG

...IMPIAN...


Bismillah walhamdulillah..


"CITA-CITA SAYA"..."IMPIAN SAYA"..

Teringat pula masa kecik-kecik dulu..Itulah tajuk karangan yg sering ditulis..Masa dulu-dulu cikgu juga sering bertanya, bila besar nak jadi ape?? Saya dengan bangganya menjawab nak jd cikgu..Itu dulu-dulu..

Bila dah meningkat dewasa, masuk universiti, impian dan cita-cita tu sedikit berubah..tapi mempunyai matlamat yg sama, menjadi seorang PENDIDIK..Yelah bila dah masuk universiti, nak jadi seorang pensyarah la pula..Itu hanyalah cita-cita dan impian yg entah tercapai ataupun tidak..semuanya atas ketentuan Allah..

******

Terimbau pula kenangan sy dan beberapa orang sahabat ketika membantu guru di sebuah sekolah di petaling jaya..Waktu itu mmg sangat mencabar..Macam-macam ragam..Teringat pula apa yg dikatakan oleh pelajar-pelajar tu:-

"Ustazah ni selalu senyum, marah pun senyum.."


"Ustazah, ustazah..ustazah ni baiklah, ceria sy belajar dengan ustazah.."


"Ustazah, ustazah garang la sikit..tengok budak-budak laki ni selalu saje usik budak perempuan.."


Tersenyum sy sendirian bila teringatkan perkara itu..Kata sy dalam hati, mereka belum lihat lagi ke'garang'an dan ke'bekeng'an sy, kalau sy marah, siaplah mereka..Sy sebenarnya tidaklah berniat untuk memarahi mereka, tp jika sudah keterlaluan kenakalan mereka, mungkin kesabaran sy juga sampai ke kemuncaknya..

Namun, ada sesuatu yg berharga yg sy perolehi..Pengalaman dan memori itulah yg membuatkan sy bersemangat dikala lemah, ceria dikala kesedihan melanda diri..

Kata sahabat saya, menjadi seorang guru itu perlukan kesabaran..Setiap apa yg guru lakukan itu yg akan menjadi contoh kepada anak murid..Jadi, untuk menjadi seorang guru itu perlukan persediaan yg teliti..Ya, saya sgt setuju dgn perkara itu..Bagi saya, menjadi seorang guru itu mengajar diri dengan sifat sabar dalam mendepani masalah hidup..


 *********

Bila dah smpai ke peringkat ini, sy mula menimbang tara kesemua impian sy..Berpandukan kepada minat, kebolehan dan keserasian, sy mula untuk membuat keputusan..Mungkin menjadi seorang guru itu adalah yg terbaik..Bukan tak mahu menjadi pensyarah, tp setelah menimbang pelbagai faktor luaran dan dalaman, ada sesuatu perkara yg menyebabkan sy tak boleh merealisasikan impian itu..

Perancangan sy, sy ingin sambung belajar dengan mengambil kursus perguruan..Selepas ini, mungkin sy akan tumpukan sepenuhnya kepada matlamat yg ingin sy tuju dan mengenepikan perkara-perkara lain..

Namun, itu hanyalah perancangan, dan akan terjadi dgn izinNYA.. Siapa sy pada masa akan datang , sy akan terima dengan redha..Moga-moga impian dan cita-cita sy itu tercapai..Apa yg penting menjadi insan yg berjaya di dunia dan akhirat adalah yg utama...itulah perjalanan seorang daie..

Doakan sy..


~~http://Zahrahdetigris.blogspot.com~~

7:49 PG

...HARGAI APA YANG ADA...



Bismillah walhamdulillah..

Saya ada satu kisah yg ingin dikongsikan..

*******

Suatu hari, seorang anak bertanya kepada ibunya..

Ketika itu, ibunya asyik membicarakan tentang kasih sayang..

Bertanya si anak:-

"Ibu, macamana kita nak memilih seseorang yg terbaik sebagai orang yang paling kita sayang agar kasih sayang itu sentiasa berkekalan???"

Kata si ibu:-

"Ohh, ikut sahaja apa yg ibu suruh..Pergi ke taman di hadapn sana dan petik sekuntum bunga yang kamu rasakan PALING cantik tanpa menoleh ke belakang walau sekali..Dah petik yang PALING cantik bawa bunga tu ke sini.."

Apabila si anak kembali kepada ibunya, tiada satu pun bunga di tangannya, lalu si ibu bertanya:-

"Mana bunga yang kamu pilih??"

Jawab si anak:-

"Tadi masa saya berjalan, saya carilah bunga yang paling cantik..Mmg banyak yang cantik..tp...td ibu kata petik yg paling cantik..Jd, sy terus berjalan ke depan sambil mencari yang paling cantik tanpa menoleh ke belakang lg..Bila sampai di penghujung, saya tak jumpa pun yang paling cantik..Mungkin ada di antara yg di belakang td bunga yang paling cantik..tp disebabkan ibu cakap tidak boleh menoleh ke belakang semula, jd tidak adalah bunga yang saya boleh petik lagi."

Si ibu berkata:-

"Ya, itulah jawapannya..Bila kita dah berjumpa dgn seseorang yg kita sayang, jgnlah kita mencari lg yang lebih baik dari itu..Hargai orang yg berada di depan kita sebaik-baiknya..Jgn menoleh ke belakang lg kerana yang berlaku tetap berlaku..Semoga yg berlalu itu tidak berulang lagi..Dan ingatlah orang yg paling sayang itulah yg paling cantik dan paling baik bagi kita, walaupun pada hakikatnya banyak lagi yang paling cantik dan baik seperti bunga tadi."

Sekadar kisah sebagai renungan..Di sini saya titipkan sebuah lagu sebagai kesimpulan...

Semoga beroleh manfaat...


~~http://Zahrahdetigris.blogspot.com~~