7:49 PG

...HARGAI APA YANG ADA...



Bismillah walhamdulillah..

Saya ada satu kisah yg ingin dikongsikan..

*******

Suatu hari, seorang anak bertanya kepada ibunya..

Ketika itu, ibunya asyik membicarakan tentang kasih sayang..

Bertanya si anak:-

"Ibu, macamana kita nak memilih seseorang yg terbaik sebagai orang yang paling kita sayang agar kasih sayang itu sentiasa berkekalan???"

Kata si ibu:-

"Ohh, ikut sahaja apa yg ibu suruh..Pergi ke taman di hadapn sana dan petik sekuntum bunga yang kamu rasakan PALING cantik tanpa menoleh ke belakang walau sekali..Dah petik yang PALING cantik bawa bunga tu ke sini.."

Apabila si anak kembali kepada ibunya, tiada satu pun bunga di tangannya, lalu si ibu bertanya:-

"Mana bunga yang kamu pilih??"

Jawab si anak:-

"Tadi masa saya berjalan, saya carilah bunga yang paling cantik..Mmg banyak yang cantik..tp...td ibu kata petik yg paling cantik..Jd, sy terus berjalan ke depan sambil mencari yang paling cantik tanpa menoleh ke belakang lg..Bila sampai di penghujung, saya tak jumpa pun yang paling cantik..Mungkin ada di antara yg di belakang td bunga yang paling cantik..tp disebabkan ibu cakap tidak boleh menoleh ke belakang semula, jd tidak adalah bunga yang saya boleh petik lagi."

Si ibu berkata:-

"Ya, itulah jawapannya..Bila kita dah berjumpa dgn seseorang yg kita sayang, jgnlah kita mencari lg yang lebih baik dari itu..Hargai orang yg berada di depan kita sebaik-baiknya..Jgn menoleh ke belakang lg kerana yang berlaku tetap berlaku..Semoga yg berlalu itu tidak berulang lagi..Dan ingatlah orang yg paling sayang itulah yg paling cantik dan paling baik bagi kita, walaupun pada hakikatnya banyak lagi yang paling cantik dan baik seperti bunga tadi."

Sekadar kisah sebagai renungan..Di sini saya titipkan sebuah lagu sebagai kesimpulan...

Semoga beroleh manfaat...


~~http://Zahrahdetigris.blogspot.com~~

2 ulasan:

n0rsyAhIdA m0hAmAd berkata...

emm,

macam kena dgn diri sendri je sekarang ni..huhu

nikza berkata...

knpakah syida??