8:53 PG

...KEYAKINAN..

Bismillah walhamdulillah..

Alhamdulillah, diri ini masih lg berpeluang untuk meng'update' blog yg sudah berminggu-minggu dibiarkan sepi tanpa perubahan..2 minggu pertama kuliah terasa amat2 memenatkan..Bukan penat belajar, tp penat menguruskan pendaftaran subjek yg agak bercelaru...Selesai satu masalah. masalah lain pula yg timbul..

Bak kata pendekar bujang lapok..Cobaan..Cobaan..

Sepanjang minggu lepas sahaja, banyak pengalaman yg sy lalui..Diuji dengan masalah pendaftaran subjek, masalah laporan Latihan Industri, masalah yuran, masalah persatuan, masalah projek dan paling memberi kesan kpd diri ini adalah diuji sementara dengan kehilangan beg duit dan hanset...Alhamdulillah, semuanya dapat diatasi dan diselesaikan dengan baik..

Ujian itu adalah untuk menguji tahap keyakinan dan keimanan..Kadang2 kita diuji, tp belum tentu 100% keyakinan terhadap pertolongan Allah itu terbit dlm diri kita..Apa yg boleh sy katakan agak payah..Tp nak x nak , kita harus mengajar diri kita ke arah itu..Yakin dengan kuasa Allah..Kerana, dengan keyakinan itu membuatkan diri kita tenang dan sabar..

KEYAKINAN membawa kepada berfikiran positif..Pakar motivasi selalu mengatakan KUNCI KEPADA KEJAYAAN ADALAH DENGAN BERFIKIRAN POSITIF!!!!!!...Dengan berfikiran positif, segala perkara dapat dijalani tanpa dibebani seribu fikiran buruk..Perasaan takut dengan kegagalan akan berlalu pergi..Jalan penyelesaian dirasakan lapang..Itulah dia kuasa KEYAKINAN...

YAKIN dengan kuasa Allah
YAKIN dengan pertolongan Allah..
INSYA ALLAH akan ada jalan keluarnya..
Cuma perlu sabar dengan masa..



CARA MENGATASI MASALAH

1.Sandarkan Harapan Pada Allah
Setiap ujian yang datang sebenarnya mempunyai banyak hikmah di sebaliknya. Yakinlah bahawa setiap kesusahan yang kita tempuhi pasti akan diganti dengan kesenangan. Ini bersesuaian dengan firman Allah dalam surah al-Nasyrah ayat 1hingga 8 yang antara lain maksudnya “ …Sesungguhnya selepas kesulitan itu pasti ada kemudahan….”

"Cukuplah Allah bagiku. Tidak ada Tuhan selain dari-Nya. Hanya
kepada-Nya aku bertawakal."( At-Taubah: 129)

2.Minta Pertolongan Dari Allah
"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan yang sabar dan dengan mengerjakan solat; dan sesungguhnya solat itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk." ( al-Baqarah: 45) 

3.Jangan Sedih dan Kecewa
"Janganlah kamu bersikap lemah dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya jika kamu orang-orang yang beriman." ( al-Imran:139)

Yakinlah dengan janji Allah itu dan jangan cepat putus asa dengan masalah yang dihadapi sebaliknya tingkatkan usaha dan kuatkan semangat untuk mengatasinya, lihat maksud firman Allah di bawah:

“ ...dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir”( Yusuf : 12)

4.Luahkan masalah tersebut pada teman-teman yang dipercayai, walaupun dia mungkin tidak dapat membantu, tetapi sekurang-kurangnya ia dapat meringankan beban yang kamu tanggung.

5.Bandingkan masalah kita dengan masalah orang lain, mungkin masalah orang lebih besar dari masalah kita, perkara ini juga boleh membuatkan kita lebih tenang ketika menyelesaikan masalah...


~http://zahrahdetigris.blogspot.com~




0 ulasan: