8:56 PG

...KITA SOMBONG...

Bismillah walhamdulillah

Ilmu agama merupakan satu aset kepada kita dalam memandu ke jalan yg lurus..Bukan bermakna ilmu yg lain itu tidak penting, penting..sangat-sangat penting..Namun sejauh mana usaha kita dalam mendapatkan ilmu agama itu yg perlu dititik beratkan..

Cuba kita selami situasi hari ini..Orang yg berlajar agama kurang berminat dengan ilmu agama..kita tengok berapa ramai siswa/ siswi Akademi Pengajian Islam (API) yg berminat menghadiri kuliah ilmu, ceramah, diskusi ilmiah yg di anjurkan mana-mana persatuan sekalipun..Kita merasakan ilmu kita sudah cukup di dalam kuliah2, kelas2 dan tutorial harian yg kita hadiri setiap hari..

Hari ini kita dapat menyaksikan siswa / siswi dari fakulti-fakulti lain yg lebih berminat dgn ceramah2, diskusi ilmiah..Mereka merasakan ketandusan ilmu agama..mereka merasakan dahaga ilmu agama..tidak hairanlah jika kita melihat situasi hari ini kebanyakan ceramah2, diskusi ilmiah, kuliah ilmu, tazkirah yg diadakan  adalah dihadiri oleh siswa/ siswi dari fakulti2 lain..

Tidakkah  kita sedar akan perkara ini???

Usrah..Tidak ramai di kalangan siswa /siswi API yg berminat untuk join..adakah kita merasakan apa yg dibincangkan dalam usrah itu adalah perkara basic yg sudah pun diketahui?? Ya saya tidak menafikan perkara itu..Kadang-kadang apa yg dibincangkan adalah perkara yg dipelajari dalam kuliah..Tapi kita adalah manusia..manusia yg seringkali lupa..Dengan usrahlah yg dapat mengingatkan kita..dengan usrahlah kita akan dilatih untuk menjadi seorang daie..Bukan mendapat ilmu semata-mata untuk diri sendiri...Tapi ilmu itu perlu dikongsi bersama..

Jadi, tidak hairanlah jika kita habis belajar nanti kita tidak mampu untuk berdakwah kepada masyarakat luar..bagaimana mungkin kita mampu melakukan demikian jika di peringkat universiti pun kita tidak dilatih...Kita perlu sedar bahawa universiti sebagai tempat latihan kita sebelum menuju kepada realiti..

Maka kutiplah seberapa banyak ilmu selagi masih diberi peluang!!!!

P/S: Ni sekadar muhasabah untuk diri saya sendiri selaku seorang mahasiswi Akademi Pengajian Islam...



~http://zahrahdetigris.blogspot.com~

0 ulasan: