10:39 PTG

...GERAKAN MAHASISWA MENGGUGAT??...


Hari ini telah pun menjadi bukti kemarahan mahasiswa Uni Malaya kian kemuncak..Apa tidaknya, sistem e-voting atau e-undi yg julung-julung kali di adakan di Uni Malaya ini telah mencabuli hak mahasiswa..Nampaknya e-voting menjadi senjata terakhir TNC HEP untuk memenangkan PENGGERAK MAHASISWA untuk merampas kembali kerusi MPP setelah PRO M berjaya menguasainya pada sesi lepas..

Dalam keputusan yang diumumkan lewat petang semalam, Pro-M hanya mendapat 17 kerusi berbanding Penggerak Mahasiswa, 21 kerusi, manakala bebas pula berjaya memperoleh 3 kerusi..Situasi di UKM juga sama seperti di UM..layari blog ini..

Pro-M bagaimanapun mengemukan beberapa bantahan sewaktu tempoh bantahan dan rayuan dibuka selepas pengumuman dibuat...Antara bantahan tersebut termasuklah berkait gangguan sistem undian beberapa jam dan mengganggu sekurang-kurangnya keputusan di tiga kolej dan sistem e-voting ini juga telah didapati terdedah kepada manipulasi dan penyelewengan..Jika sebelum ini,undian secara manual itu sendiri telah banyak berlakunya penyelewengan, apatah lagi sistem e-voting yg dikawal penuh oleh pihak-pihak HEP itu sendiri yg sukar untuk dikesan..

Mahasiswa bangkit menyuarakan bantahan

Satu lagi kelemahan e-voting pengiraan semula undi tidak dapat dilakukan..Mahasiswa menuntut pengundian semula secara manual diadakan.. Dan hari ini, penyokong PRO MAHASISWA telah bangkit menentang segala ketidakadilan yg berlaku dan memohon supaya Naib Cancelor (NC) dan Timbalan NC memberi penjelasan..Namun apa yg berlaku adalah sebaliknya...NC dan TNC enggan mengemukakan penjelasan..Selepas rundingan lebih empat jam hari ini, Universiti Malaya mengambil keputusan untuk menggantung sementara keputusan pilihan raya kampus yang diumumkan semalam..


Presiden PMIUM menyatakan kekesalan terhadap NC dan TNC HEP di atas apa yg berlaku

Bukan setakat itu sahaja, sebelum hari pengundian berlangsung, telah banyak ketidakadilan yg telah berlaku, antaranya pihak TNC HEP telah membayar kepada pihak PENGGERAK MAHASISWA RM 5000 khas untuk PRK, dan sebelum hari penamaan calon mereka ini ditempatkan di hotel kualiti (huh, sama macam UMNO),sedangkan PRO M hanyalah menggunakan duit hasil titik peluh mereka sendiri..calon PRO M juga telah disekat oleh pihak PENGGERAK untuk berkempen di sesetengah kolej dengan menutup pintu pagar kolej..


PENGGERAK MAHASISWA pada hari penamaan calon

Pintu pagar ditutup rapi

Banner yg diangkat tanpa cop rasmi

INFO E-VOTING
KOLEJ 8
# Skrin komputer boleh dilihat dari luar- undi kita boleh dilihat oleh orang yg lalu lalang
# Nombor pin diambil sendiri dengan hanya memasukkan nombor kad pengenalan sahaja-boleh ambil dua kali dengan hanya memasukkan nombor kad pengenalan rakan kita.

FAK EKONOMI & PENTADBIRAN
# Dua lagi 'server down' menyebabkan proses pengundian tersekat

FAK SAINS
# Masalah 'server down'

FAK PENDIDIKAN
# Pengundi tidak tahu di mana sepatutnya tempat mereka mengundi menyebabkan hampir 10 orang balik
sebelum mengundi

KOLEJ 12
# Masalah 'server down' menyebabkan hampir 30 orang tidak dapat mengundi

KOLEJ 7
# Pelajar OKU mendakwa mereka DIPAKSA undi PENGGERAK MAHASISWA


JAMINAN NC KITA!!!!!!
" KALAU SISTEM YG DIBANGUNKAN INI MERUPAKAN SATU PENYELEWENGAN, SAYA AKAN LETAK JAWATAN SEBAGAI NC. KALAU SISTEM ITU DIGODAM SEKALIPUN, SAYA AKAN LETAK JAWATAN."

Ingatlah, mahasiswa tidak akan membiarkan segala kebobrokan dan penyelewengan terus berlaku..Mahasiswa bukanlah boneka ataupun 'kuda' sepertimana PENGGERAK MAHASISWA yg mudah diperkotak-katikkan sesuka hati oleh mana-mana pihak..

DEDIKASI BUAT PRO MAHASISWA


P/S: Bukan kami tidak boleh menerima kekalahan,PRO M sbelum ini dah banyak kali menerima kekalahan, tp kekalahan yg disebabkan ketidakadilan tidak boleh dibiarkan..bukan senang untuk menegakkan kebenaran...orang tak kan paham apa yg kami bawa..kami ada 'hadaf' yg perlu dituju

0 ulasan: