8:30 PG

...SKIZOFRENIA..


Semalam kita di kejutkan dengan berita pembunuhan kejam empat sekeluarga yang berlaku di Gemencheh, Negeri Sembilan pada selasa lalu..
berita lanjut di akhbar kosmo 11 Januari 2010..

tp apakah puncanya?????

KECEDERAAN OTAK PUNCANYA????


Berdasarkan kajian Skizofrenia berarti “keperibadian yang terbelah”, iaitu hilangnya sebagian besar hubungan kesedaran yang logik antara tubuh dan jiwa (disintegrasi). Sehingga dalam beberapa keadaan perilakunya tidak sejalan dengan keadaan emosinya. Hal ini terjadi karana secara mental, keperibadian pesakit gangguan ini memang terbelah sehingga mempunyai kecenderungan tubuhnya hidup pada satu dunia tetapi jiwanya berada pada dunia yang lain yang menyebabkan pesakit Skizofrenia ini cenderung dianggap “gila”.




Namun secara umum skizofrenia mempunyai beberapa gejala yang seringkali tampak pada mangsa gangguan ini. Di antara gejala-gejala yang umumnya terjadi adalah:


o Realiti yang berbeza
Sebagaimana orang yang normal, setiap orang memiliki perspektif tersendiri dalam menghadapi hidup. Begitu juga pada pesakit skizofrenia. Tetapi pada pesakit skizofrenia, perbezaan perspektif tersebut dilihat terbalik daripada perspektif orang lain secara umum, yang tidak ada alasan yang logik terhadap perspektif-perspektif yang ada.


o Halusinasi
Pesakit skizofrenia seringkali terganggu oleh hal-hal yang sebenarnya tidak ada (halusinasi). Halusinasi ini meliputi halusinasi auditori atau halusinasi suara, pesakit ini mendengar suara-suara tanpa tahu dari mana datangnya. Biasanya, suara-suara yang didengarnya berasal dari luar kepalanya, peringatan akan bahaya-bahaya yang datang atau suara-suara yang memberitahu pesakit ini tentang suatu hal yang harus dilakukan. Halusinasi visual, iaitu pesakit seringkali melihat suatu objek yang tidak dilihat orang lain. Halusinasi peraba, iaitu pesakit merasakan sensasi-sensasi tanpa bentuk yang pasti.




o Delusi
Iaitu keyakinan yang salah pada pesakit terhadap suatu hal tanpa adanya alasan dan bukti yang logik. Pada gejala ini, pesakit seringkali merasa bahawa orang lain akan menangkap dan menyakitinya.


o Asosiasi yang tidak logik
Pesakit skizofrenia seringkali mengucapkan kata-kata yang tidak berhubungan sama sekali. Pemikirannya kacau, sehingga kata-kata yang diucapkan tidak boleh difahami oleh orang normal.



o Hilang perasaan
Pada gejala ini, pesakit dapat dikatakan mati rasa. Respon pesakit terhadap suasana di luar dirinya sangat buruk. Ia tidak merasa gembira pada suasana lingkungan yang gembira, dan dia tidak merasa sedih walaupun suasana lingkungannya sedang berduka.

# FAKTA

0 ulasan: