8:44 PG

...PERTEMUAN..


Pertemuan saya dengan sahabat baru merupakan suatu yg amat bermakna..pertemuan antara 2 agama dan 2 bangsa yg berbeza..banyak perkara yg dipelajari..lagi-lagi saya sebagai umat Islam..peluang bagi saya untuk tonjolkan keistimewaan Islam itu sendiri..sedikit sebanyak ianya dapat hapuskan segala tanggapan negatif non-muslim terhadap Islam...Bukankah dalam Islam itu sendiri menggalakkan kita untuk saling kenal-mengenali di antara satu sama lain tidak kira bangsa, warna kulit ataupun agama sebagaimana ayat dalam al-Quran:-

mafhumnya:-
"Hai manusia, Sesungguhnya kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal-mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia diantara kamu disisi Allah ialah orang yang paling taqwa diantara kamu. Sesungguhnya Allah Maha mengetahui lagi Maha Mengenal."
(al-Hujurat: 13)


Pertemuan saya dgn seorang non-muslim berbangsa Cina itu adalah pertemuan yg tak dirancang..tapi ianya memberi suatu pengalaman yg indah bg saya..bukan saya tak pernah kenal dengan non-muslim sebelum ni..pernah..Lagi-lagi saya yg belajar dalam 2 keadaan berbeza, di fakulti sains dan akademi pengajian Islam..kebanyakan sahabat-sahabat di fakulti sains adalah dari kalangan non-muslim..tp entah mengapa saya merasakan pertemuan ini adalah pertemuan yg sangat unik..

mungkin cara saya berjumpa dengannya..
ya, mungkin disebabkan itu..
semuanya gara-gara tertinggal bas..huhuhu


p/s: mungkin sahabat-sahabat tertanya-tanya orang yg saya jumpa tu lelaki ke perempuan..tp klu saya jawab lelaki mcmmane???? adakah anda percaya?????
yg pastinya cerita ni takda kaitan dgn gambar..itu sekadar hiasan semata-mata

0 ulasan: