6:01 PG

...SIAPA ALLAH????...


Alhamdulillah..dengan menghadiri kuliah Falsafah Sains Islam semalam, dapatlah sedikit ilmu baru..sedikit sebanyak ianya dapat membuka minda saya yg memang masih kekurangan dari segi itu..saya begitu berminat untuk berkongsi dengan para pembaca sekalian..ianya tidaklah terlalu banyak, harap2 ianya dapat bagi manfaat kepada kita semua..insyaAllah..

Dalam kelas semalam, ustaz Wan Zailan ada menimbulkan beberapa persoalan sebagai mukaddimah..
Begini persoalannya..

Bagaimana nak buktikan Allah itu Esa????

Macam mana nak kenal Allah????

Bagaimana kita nak terangkan tentang ayat "...tangan Allah di atas tangan mereka...." yg terdapat dalam surah Al-Fath ayat 10,adakah Allah itu mempunyai tangan????


pening jugak mencari jawapan..semua jawapan hendaklah diberi dalam bentuk logik supaya ianya dapat diterima akal.. hurm...mcm mn tu ye???
Begini jawapan yg diberikan oleh ustaz..


untuk soalan bagaimana nak buktikan Allah itu Esa, sudah jelas kepada kita bahawa perkataan Esa itu sendiri menunjukkan bahawa Allah itu tunggal, bukan 1, bukan 2 atau 3..tetapi sekiranya perkataan Esa itu kita tukar dengan Allah itu Satu, maka ianya boleh dipertikaikan..sebabnya, sebelum satu mesti sifar dan selepas 1 mesti 2, 3 dan seterusnya..kalau Esa, sebelum dan selepas Esa itu sendiri tidak ada sifar dan tidak ada 2, 3 dan seterusnya..di sini jelas kepada kita bahawa Allah itu tidak ada awal dan tidak ada akhirnya..jadi, jelas atau tidak Allah itu MAHA ESA????



Untuk soalan kedua, kebiasaan jawapan yg kita dengar adalah dengan melihat alam ciptaan Allah..jawapan yg diberikan itu betul kepada orang awwam tapi untuk orang yg berfikir ianya boleh dipertikaikan..bagaimana pula sekiranya alam ini tidak ada??? adakah Allah itu tidak wujud??? hurm bertubi-tubi soalan yg dikeluarkan oleh ustaz..jadi mcm mana kita nak kenal Allah??? Mengenal diri itu adalah "Anak Kunci" untuk Mengenal Allah. Hadis ada mengatakan;

'Siapa yang kenal dirinya akan mengenal Allah".

Firman Allah Taala;
"Kami akan tunjukkan kepada mereka tanda-tanda Kami dalam dunia ini dan dalam diri mereka sendiri, supaya Hakikat itu boleh terzhohir kepada mereka" (Al-Fusilat:53)


Seterusnya untuk soalan ketiga, cuba kita perhatikan kepada kiasan kaki bangku yg diberikan kepada orang yg tidak pandai bermain bola sepak, adakah kaki kita ini seperti bangku atau terdapat bangku pada kaki??? tentunya tidak..Nah, di sini terbuktinya bahawa tangan yg dimaksudkan di sini bukannya tangan sebaliknya ianya hanyalah sebagai kiasan sahaja..itu jawapan mengikut logik akal la



Untuk kelas tutorial pagi tadi, Ustazah Fatimah Syarha memberikan sedikit penambahan, kalau ulama salaf memtakwilkan ayat tersebut sebagai tangan manakala ulama khalaf pula memberikan maksud kuasa..kita perlu faham bahawa tangan yg dimaksudkan oleh ulama salaf itu tidak sama dengan apa-apa pun yg mana ulama salaf ini menggunakan kaedah
"mempersoalkan bagaimana bentuk tangan tersebut adalah sesat dan beriman dengan ayat tersebut adalah wajib"

"....tidak ada sesuatupun yang serupa dengan Dia...." (asy-Syuura ayat 11)

Suatu hari, orang Yahudi bertanya kepada Rasulullah s.a.w
Siapa Tuhan kamu??
Biasa orang akan menjawab Allahu Rabbi
tapi jawapan Nabi lain dari yg lain
"Hua laisa mimma (Dia yakni Allah itu bukan dari apa-apa)."

2 ulasan:

E.y.n.a berkata...

salam

sy minat artikel2 cmni
boleh la bg jwpn klo non-muslim tye
izin copy kak
:)

nikza berkata...

wsalam..

ya, akak izinkan..terima kasih sudi jenguk